Зупинимось тепер на обставинах смерті Дмитра Вишневецького. Сучасник
українського князя польський хроніст Мартин Бєльський описує її так:
«Вишневецький і Пясецький були скинуті з башти на гаки, вмуровані в
стіни біля морської затоки по дорозі з Константинополя в Галату.
Пясецький помер негайно, а Вишневецький зачепившись ребром за гак, жив
у такому положенні три дні, поки турки не вбили його з луків за те, що
лаяв їхню віру». Багато істориків, зокрема Микола Костомаров та Дмитро
Яворницький, погоджуються з версією Мартина Бєльського і вважають, що
розповідь про загибель Вишневенького лягла в основу славетної народної
української пісні про «Байду-козака». Однак цю версію розвитку подій відкидали деякі радянські вчені, котрі
спробували спростувати вже усталену думку майже всіх істориків про
тотожність легендарного Байди з князем Вишневецьким. Так, Володимир
Голобуцький на підставі донесення — не зовсім зрозумілого —
французького посла в Стамбулі стверджував, що Вишневецького задушили і
що пісня про Байду не пов’язана з його трагічною смертю.
Але історичні джерела свідчать про інше. Так, сучасник Дмитра
Вишневецького — Б. Папроцький писав: «Волохи взяли Пясецького зрадою
разом з Вишневецьким і відправили в Туреччину, там замучили їх страшною
смертю. В Цареграді над морською затокою, що тягнеться до Гадати, були
поставлені дві шибениці, одна над другою, на кожній були закріплені два
розтопирені гаки (схожі на вила), а на верхній тільки гайка, до якої
була прив’язана вірьовка. За допомогою вірьовки підняли Пясецького і
швидко спустили з верхньої шибениці на нижню, він, падаючи, зачепився
ребром за гак, залився кров’ю і швидко помер, тому що повернувся
головою вниз. Після нього подібне зробили з Вишневецьким, але той
зачепився ребром і повернувся очима вверх, а потім жив ще три дні, поки
невірний не застрелив його з лука, оскільки Вишневецький проклинав
Магомета і його віру». На користь саме таких обставин смерті Вишневецького свідчить і
пізніше повідомлення іншого польського хроніста Мацея Стрийковського.
Побувавши 1574 року в Константинополі, він записав у своїй хроніці, що
«висаджувався під гаком Вишневецького» — «шибеницею з шести ти гаків
над морською затокою, на яких Вишневецький з Пясецьким висіли». В
іншому своєму творі Стрийковський твердить, що в Туреччині бачив місце
смерті Дмитра Вишневецького. На жаль, турецькі архіви не сповіщають про його загибель. Останній
оттоманський документ, у якому згадується ім’я «Дмитрашки», стосується
вже періоду після його смерті. Це лист бея Кафи, де повідомляється, що
«росіяни» (донські козаки) й черкеси не перестають грабувати околиці
Азова й, наслідуючи приклад «Дмитрашки», зібрали армію в чотири тисячі
з гарматами, захопленими на турецьких кораблях, і спробували приступом
узяти місто, але були примушені беєм Кафи тікати.
Хоч би як помер Дмитро Вишневецький, але смерть, так чи інакше, у 1564
році наздогнала славетного українського лицаря. Ми не випадково назвали його «лицарем», бо саме Вишневецький у важку
для рідного народу годину став на боротьбу з його ворогами, зробивши
дніпровську вольницю навколо Січі авторитетним ядром, свого роду
притягальною силою для всіх, хто прагнув боронити рідну землю від її
поневолювачів. У 70—80-ті роки XVI століття Осяйна Порта зазнала численних наскоків
українських козаків. Деякі з них, а саме походи запорожців 1574-го та
1577—1578 років проти турецьких ставлеників у Молдавії, цілком
імовірно, були куди небезпечніші та значніші за кількістю учасників,
аніж виступи Вишневецького. Та все ж жоден із них, якщо вірити
документам оттоманських архівів, не викликав такої широкої мобілізації
турецьких збройних сил. Тому імена ватажків цих походів — Свірговського
(1574 рік) чи Івана Підкови (1577—1578 роки) — практично залишилися
поза увагою оттоманських властей, які боролися з ними. Чому ж князь Вишневецький мав такий дивовижний привілей бути особисто
знаним для ворогів? Можливо, це означає визнання його справжньої
незалежності як щодо свого сюзерена, короля Польщі, так і щодо царя,
якому він служив лише доти, поки Росія підтримувала його дії. Може, й тому, що він завдавав удари в найуразливіше місце на півночі імперії — у фортецю Азов? Малиновий прапор козацтва — це пам’ять козацтва про гетьмана Д.
Вишневецького. Бо той особистий штандарт князя Вишневецького — срібний
хрест і золоті півмісяць і зірка на малиновому, гарячому полі, — під
яким запорожці ходили разом з ним у перші походи проти степової орди,
передався в майбутньому на знамена Запорозької вольниці. В особі гетьмана князя Дмитра Вишневецького Україна має визначного
козацького вождя, засновника Січі, патріота, полководця, яким би
пишалася будь-яка країна світу.
Источник: http://slavs.org.ua/dmitro-baida-vishnevetskii-1564 |